שאלות נפוצות על חזה נפול

img

חזה נפול הוא תופעה שכיחה. השנים בשילוב עם כוח המשיכה הופכים את צניחת השדיים לאירוע כמעט בלתי נמנע. אולם, עובדות אלה פחות חשובות למי שנפילת החזה מפריעה לה ושמרגישה עקב כך פחות בנוח עם גופה. ניתוח להרמת חזה, מספק פתרון אפקטיבי לצניחת החזה – מאמר זה יפרט באילו מקרים הוא מומלץ, איך הוא מתבצע, האם נכון לשלב בו גם הגדלה וכיצד נראית תקופת ההחלמה בעקבותיו. בעמוד זה תמצאו תשובות לכל השאלות הנ"ל וכן מידע רלוונטי נוסף.

מהן הסיבות לתופעת החזה הנפול?

חזה נפול הוא כאמור תופעה רווחת, ואצל כל אישה כמעט תתרחש החל מגיל מסוים צניחה ברמה כזו או אחרת של השדיים. גורם מרכזי של מידת הצניחה ושל הגיל שבו החזה יתחיל להיראות נפול הינו הגנטיקה. גורם נוסף שמשפיע באופן משמעותי הוא הריונות והנקות וכן שינויים הורמונליים. שדיים גדולים יותר עלולים, באופן טבעי, להתאפיין בצניחה ניכרת יותר לעין עקב משקלם והתרופפותן של רצועות קופר – אותן רצועות אשר תומכות בחזה – כחלק מהשלכות הזמן.

מהם הקריטריונים לחזה נפול?

המונח המקצועי לחזה נפול הוא שד פטוטי. ישנן 3 דרגות לפטוטיות של השדיים, כלומר למידת ה"נפילה" של החזה. הפרמטר שנבחן הוא המיקום של הפטמות והעטרות ביחס לקפל התת-שדי, שהוא החלק התחתון הרצוי בכל שד.

כשהעטרה נמצאת בדיוק בכפל, או סמוכה אליו, זוהי פטוטיות מדרגה ראשונה. כשהעטרה נמצאת מתחת לכפל – מתסכלת כלפי מטה אך עדיין קדימה, זוהי פטוטיות מדרגה שנייה. פטוטיות מדרגה שלישית מוגדרת כמצב שבו כל העטרה נמצאת מתחת לקפל התת שדי ומתסכלת כלפי מטה.

גם התבוננות בעין לא מקצועית מאפשרת לזהות פטוטיות. בדיקה פשוטה היא 'מבחן העיפרון' – אם תניחי עיפרון מתחת לשד והוא לא ייפול, ככל הנראה החזה עצמו כן נפול במידה כזו או אחרת. ניתוח הרמת חזה יתבצע רק לאחר בדיקות מקיפות יותר ובפרט התבוננות מעמיקה של כירורגית פלסטית (או כירורג פלסטי, כמובן) עם ניסיון רב.

הניתוחים השונים להרמת חזה

מידת הפטוטיות של החזה מהווה בסיס גם לתכנון ההליך הכירורגי. בנוסף נלקחים בחשבון פרמטרים רלוונטיים נוספים ובפרט גודל השדיים. כשהשדיים לא רק נפולים אלא גם התרוקנו, מצב יחסית שכיח לאחר לידות והנקות, כדאי לשקול ניתוח שמשלב הרמת עם הגדלת החזה. לעומת זאת כשהסיבה לצניחה, או לפחות אחת מהן, היא כובד השדיים, הרמה בלבד לא תספק פתרון יציב לטווח ארוך ומומלצת הקטנה של החזה במקביל.

עוד כדאי לדעת בהקשר זה כי הרמת חזה כוללת שימוש ברקמות שד על-מנת להעניק לו מראה זקור, כך שלעיתים תהיה הקטנה מסוימת של השדיים. בהתאם אם הגודל הנוכחי גבולי, ייתכן שההמלצה תהיה להוסיף שתלי סיליקון וכך להגיע לנוכחות מרשימה יותר.

החלמה בעקבות ניתוח להרמת חזה

ניתוח הרמת חזה אורך כשעתיים, בהתאם להיקף הפעולות שבוצעו. לאחר מכן ניתן לחזור הביתה עוד באותו היום, אף שבמקרים מיוחדים נדרש אשפוז ללילה אחד לצורך התאוששות והשגחה. בימים הראשונים יכולה להיות אי נוחות וניתן להיעזר במשככי כאבים. תופעות לוואי נוספות יכולות להיות נפיחות או שטפי דם מקומיים. לאחר כשבוע עד שבועיים ניתן לחזור בהדרגה לשגרה מלאה פרט לצורך להימנע מפעילות גופנית מאומצת והרמת משאות כבדים במשך שישה שבועות. תוצאות ראשוניות של ניתוח להרמת חזה נפול ניתן יהיה לראות מידית, אך תוצאה סופית תתקבל רק לאחר כשנה.

הקודם   הבא

Early Pediatric Nasal Reconstruction Utilizing the Tagliacozzi Flap

The Tagliacozzi cross arm flap has been historically described for repair of large nasal defects. The authors report what we believe is...

להמשך קריאה

הגדלת חזה בשומן עצמי

נשים רבות חושקות בחזה גדול יותר. הדרך היעילה ביותר להגשים חלום זה היא באמצעות ניתוח הגדלת חזה הכולל הכנסת שתלי סיליקון אל החזה. ישנה אפשרות נוספת, וגם אותה כדאי להכיר: הוספת נפח לשדיים...

להמשך קריאה