כירורגיה פלסטית לתינוקות וילדים

לקביעת פגישה

choose your way title הבייבי שלך בידיים המקצועיות ביותר

עולם הרפואה האסתטית מעניק פתרונות רבים למגוון רחב מאוד של מצבים. ביכולתה של כירורגיה פלסטית לשפר את מראה הפנים והגוף אצל כולנו. נשים וגברים, מבוגרים וילדים. בתוך עולם הכירורגיה הפלסטית, ישנם הרבה מאוד תחומי התמחות. אחד המיוחדים והמשמעותיים מהם הוא כירורגיה פלסטית לתינוקות וילדים. תחום זה הינו חשוב מאוד ודורש ידע מקצועי נרחב וניסיון רב. ביכולתם של ניתוחים פלסטיים לתינוקות וילדים לקבוע את המראה שילווה אותם לאורך כל החיים, לשפר את איכותם ולשנות את מסלולם.

מדוע כירורגיה פלסטית לתינוקות וילדים היא כה חשובה ומשמעותית?

בילדות, אנחנו מפתחים את התודעה שלנו בכל הנוגע למראה החיצוני והדימוי העצמי. הסביבה בילדות גם היא לא תמיד פשוטה, ילדים אחרים יכולים להיות ביקורתיים ואף אכזריים לשונה. ילדים החווים מאפייני גוף החורגים מהנורמה, עלולים לחוות קשיים חברתיים בכיתה ולחוש שונים אפילו דחויים. הביקוש לטיפולים אסתטיים ולתחום הכירורגיה הפלסטית לתינוקות וילדים גדל באופן משמעותי בשנים האחרונות. ניתוחים פלסטיים לתינוקות וילדים מאפשרים להם להרגיש "כמו כולם" ולא לסבול מקשיים חברתיים בשל השוני שלהם.

מקרה נוסף בו תחום הכירורגיה הפלסטית לתינוקות וילדים הוא משמעותי מאוד, הינו תחום המומים המולדים. ניתוחים מתקנים למקרים כגון שפה וחך שסועים הם ניתוחים משני חיים הן בפן האסתטי והן בפן התפקודי לפעולה התקינה של אכילה ודיבור.

באילו מקרים תידרש התערבות של כירורגיה פלסטית לתינוקות וילדים?

לצערנו, לא כל תינוק שנולד יוצא לאוויר העולם עם מראה חיצוני הנחשב תקין ביחס לנורמה. קיימים מקרים בהם עלולים להיווצר חריגות ושונות גנטית. שוני זה בגופם של תינוקות מכונה גם מומים מולדים. הסיבות להופעתם של מומים מולדים יכולות להיות שונות ומגוונות. הן כוללות שונות גנטית, חדירת ווירוסים וזיהומים, טוקסינים/רעלים ותרופות. אך בעיקר הן כוללות תהליכים גנטיים מורכבים (מולטי-פקטוריאלים) אשר מתרחשים במהלך התפתחות העובר בבטן. חריגות אלו אף פעם לא נגרמות בגלל משהו שהאם עושה "לא נכון". מומים מולדים בתינוקות יכולים להופיע ולבוא לידי ביטוי במגוון של צורות ודרכים. הנפוצים ביותר מבניהם כוללים לשון קשורה, שפה שסועה או חך שסוע, שונות בפנים או בגפיים, אוזניים בולטות יתר על המידה או עם חסר חלקי עד מלא של האוזן, ועוד מצבים שונים. כירורגיה פלסטית לתינוקות וילדים היא תחום ייחודי בתוך הכירורגיה הפלסטית. מטרתה להעניק מענה וטיפול מדויק ומתאים למצבים השונים שציינו, איתם הילד נולד.

נפרט על כמה מהמקרים השכיחים ביותר בהם נדרשת התערבות של כירורגיה פלסטית לתינוקות וילדים:

מצבים של לשון קשורה

לשון קשורה נגרמת על ידי מיתר דק בקדמת הלשון, המחבר בין רצפת הפה לבין הלשון עצמה. המיתר מורכב מקפל עור שמכיל רקמת חיבור ולפעמים גם סיבי שריר. מקרים של לשון קשורה מתבטאים בכך שהמיתר בלשון הוא קצר ועבה וממוקם קרוב מאוד לקצה הלשון. תופעה זו מגבילה את הלשון מתנועה תקינה. היא עלולה לפגוע בדיבור, באכילה ובפעולות אלמנטריות נוספות. חשוב לאבחן מצבים אלו ולטפל בהם בזמן. מקרים של לשון קשורה באים לידי ביטוי בערך ב 3-5 מכל 100 תינוקות לאחר הלידה, כאשר בבנים היא יותר נפוצה מאשר בקרב בנות. ההליך הנדרש לתיקון לשון קשורה הוא פשוט יחסית ואורך דקות אחדות. עם זאת, חשוב שהוא יתבצע כראוי על ידי מומחית לכירורגיה פלסטית לתינוקות וילדים.

שפה שסועה או חך שסוע

שפה שסועה או חך שסוע הם מומים מולדים של הפנים. שפה שסועה הוא מצב בו נוצר פתח בשפה העליונה מהפה אל האף ועקב כך השפה נראית חצויה (בצד אחד של השפה, או בשני הצדדים שלה – דו-צדדית). חך שסוע, הוא מצב בו נוצר פתח בגג חלל הפה אל חלל האף. מצבים אלו מתרחשים בשלב יחסית מוקדם של ההיריון. לרוב, בין השבוע ה-5 לשבוע ה-9. שפה שסועה או חך שסוע מתגלים בדרך כלל בזמן סקירת המערכות. לרוב אפשר לזהות זאת כבר בסקירה המוקדמת, לאחר השבוע ה־14 להריון. שפה שסועה או חך שסוע הם בעצם פגם הנוצר בקרב עוברים, בתהליך האיחוי התקין של שני צדי השפה והחך. הפגם נוצר בעקבות העובדה שתהליך איחוי הרקמה באזור הפה או השפתיים לא השלים את עצמו ולכן הרקמה אינה מחוברת.

הסיבה להיווצרותם של מומים אלו אינה ידועה בדיוק, אך ההנחה הרווחת היא כי מדובר בשילוב של גנטיקה ושל גורמים סביבתיים. חך או שפה שסועים מופיעים בכאחת מכל 700 לידות. חומרת השסע יכולה להשתנות מילד לילד. זה יכול להיות שקע קטן בשפה, ובמצבים קיצוניים הוא עלול להוביל עד כדי הפרדה מלאה של חלקי השפה והחך ועד לתוך הנחיר וחלל האף.

על מנת לטפל כראוי במקרים של שפה או חך שסוע, יהיה צורך להיעזר בצוות מיוחד של מומחית בכירורגיה פלסטית ואסתטית לתינוקות וילדים, רופא אא"ג, רופא פה ולסת, מומחה לאורתודנטיה, רופא ילדים, רופא גנטיקאי, מומחה למיילדות, גניקולוגיה והדמיה טרום לידתית, קלינאית תקשורת וגם עובדת סוציאלית. מטרתו של הצוות ללוות את הילדים ובני המשפחה שלהם בהתפתחות הילד ובהדרכה לגבי הטיפול בו. הכירורגית הפלסטית לתינוקות וילדים מבצעת את הניתוחים ומפקחת על הטיפולים של תחומי הידע וההתמחות האחרים ומאגדת אותם, תוך ביצוע ביקורות והמשך ליוויי.

אוזניים בולטות או שחזורי אוזניים

הטיפול הנפוץ ביותר לילדים הוא ניתוח להצמדת אוזניים. ילדים רבים סובלים ממצבים של אוזניים גדולות או בולטות במיוחד באופן החורג אסתטית מהמקובל. הסיבות לבלט באוזניים הן גנטיות, מה שאומר שהתופעה מלווה את התינוק או הילד כבר מרגע הלידה שלהם. הזמן האידאלי והמומלץ ביותר לטיפול להצמדת אוזניים הוא בשבועיים הראשונים לאחר לידת הילד. בחלון זמן זה, ניתן לעצב ולתקן את האוזן באמצעות סד מיוחד אשר עוזר לה להתעצב מחדש ולקבל מראה תקין. אפשרות טובה נוספת תהיה לעבור ניתוח הצמדת אוזניים, עדיף לפני העלייה לכיתה א', בייחוד בעת חופשת הקיץ, אותה הילד יכול לנצל להחלמה מלאה. אחת הסיבות לכך היא שהאוזניים מקבלות את צורתן הכמעט סופית לקראת גיל 6 (מגיעות ל95% מגודלן).

סיבה נוספת לבצע את הניתוח דווקא בזמן שציינו, היא משום שלאחר העלייה לכיתה א', ילדים בעלי אוזניים בולטות במיוחד עשויים להיות מושא ללעג. ילדים קטנים לא רגישים מספיק עדיין בשביל להתחשב בזולת, במיוחד כאשר הם נתקלים בשונות ואם מגיע ילד עם אוזניים בולטות ולא פרופורציונליות לכיתה חדשה. כאשר ניתוח אוזניים מבוצע במסגרת כירורגיה פלסטית לתינוקות וילדים, הכירורגית המומחית מבצעת את התהליך באמצעות חתך נסתר הממוקם מאחורי האפרכסת. דרך החתך ד"ר בנקלר מייצרת קיפולים חדשים באמצעות תפרים פנימיים בלבד (וללא צורך בחיתוך או שיוף הסחוסים) וכך תצר את המרחק בין האוזן לבין הקרקפת ותעצב אותה למראה אסתטי, הרמוני וטבעי.

במיוחד עם תינוקות וילדים – אפשר לסמוך על ד"ר מיכל בנקלר

לאחר שסיימה (בהצטיינות) את לימודי הרפואה ואת ההתמחות בכירורגיה פלסטית, יצאה ד”ר בנקלר לארה”ב על-מנת לעבור את התמחות העל באוניברסיטת UTSW בטקסס. תכוניות ההתמחות של אוניברסיטה זו מדורגות מהטובות ביותר בארה”ב, וזו בקרניופיישל ופלסטיקה של ילדים הקנתה לד”ר בנקלר ידע מקיף ומעמיק מאוד. על בסיס איתן זה מתווסף הניסיון הרב שצברה כרופאה בכירה במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים קפלן, ועד היום היא ביצעה בהצלחה אלפי ניתוחים מוצלחים.
ד"ר בנקלר מבצעת מגוון הליכים כירורגיים בתינוקות וילדים, בהם שחזור והצמדת אוזניים, תיקון תנוכים, שפה וחך שסועים, ניתוחים לתיקון הדיבור, השתלת עצם בחניכיים, ניתוחים אורתוגנטיים, ניתוחים משחזרים לעצמות הגולגולת והפנים, הסרת שומות מולדות, טיפול בהמנגיומות ונגעים וסקולרים, שחרור לשון קשורה ועוד.