תיקון חך ושפה שסועים

אחד מכל 1000 ילדים בישראל נולד עם חך שסוע ו/או שפה שסועה. באופן טבעי השונות במבנה הפנים מייצרת חששות רבים, אבל כדאי לדעת שהרפואה המודרנית יודעת לספק מענה טוב מאוד לשסעים בחך ובשפה. ניתוח לתיקון חך ושפה שסועים מחייב בקיאות ספציפית ומיומנות גבוהה במיוחד – זוהי התמחות העל של ד”ר מיכל בנקלר, והתוצאות בהתאם. מידע מקיף הוא אחד מהאמצעים החשובים להתמודדות עם הקושי. בעמוד זה תמצאו נתונים כלליים על התופעה ופרטים אודות ההליכים הכירורגיים לחיבור החך והשפה. ניתן ליצור קשר עם ד”ר בנקלר ולקבל מענה מקצועי וסבלני לכל שאלה נוספת ובהתאם למאפיינים הספציפיים של התינוק או התינוקת שלכם.

before after
img

מהם חך ושפה שסועים?

חך שסוע הוא פיצול שנוצר בחלל הפה, בחלק מהמקרים בחלק הקדמי והקשיח ובחלק מהמקרים בחלק האחורי והרך. שפה שסועה הינה פיצול בשפה העליונה, אשר יכול גם לערב את החניכיים, ובמקרים קשים אף את הלסת. אצל חלק מהתינוקות השסע מוגבל לשפה בלבד ובחלק אחר השסע כולל גם את חלל האף. כמו כן ייתכנו מצבים שבהם השסע מופיע רק בצד אחד של הפנים לעומת מצבים שבהם השסע הוא דו-צדדי. שכיחות התופעה היא כאמור אחת לאלף לידות, והיא מתחילה לבוא לידי ביטוי בשלב מוקדם של ההיריון כך שבמקרים רבים היא מאובחנת (לפחות בחלקה) כבר בסקירת המערכות המוקדמת. שסעים הינם מום מולד הנוצרים עקב שיבוש בהתפתחות אזור הלסת במהלך ההיריון, הגורם לבעיה בחיבור בין הצדדים ולעיתים גם להיעדר רקמה מספקת באזור. לרוב נגרם המום עקב בעיה גנטית, אם כי ייתכנו גם השפעות סביבתיות. כחמישית מהמקרים (כ- 20%) מוגדרים כקלים יותר ובהם ישנה רק שפה שסועה, חד-צדדית. ישנם גם מצבים שבהם רק החך שסוע (כ- 30%), ובשאר המקרים (כ- 50%) גם השפה וגם החך סובלים משסע. שכיחות המום גבוה יותר אצל בנים. הוא מופיע יותר בצד שמאל. בבנות הסיכוי לחך שסוע בלבד יהיה גדול יותר ומקושר לסינדרומים נוספים.

טיפול בחך ושפה שסועים

הטיפול בחך ושפה שסועים נעשה ע"י צוות רב תחומי. כשחזרה ד"ר בנקלר מארה״ב, היא הקימה את המרפאה לפלסטיקה של תינוקות, ילדים ונוער במרכז הרפואי קפלן. בנוסף, בנתה ד"ר בנקלר צוות חך-שפה המורכב מרופאים ואנשי מקצוע מגוונים ואשר כוללים אא"ג ילדים, פה ולסת, גנטיקאית ילדים, רופאת ילדים, קלינאית בתקשורת, מרפאה בעיסוק ורבים וטובים אחרים. את הצוות מובילה עובדת סוציאלית אשר מהווה את עמוד השדרה והקישור בין חברי הצוות והמשפחות. הטיפול מתחיל כבר מהיועץ הטרום לידתי וממשיך בלידה (סביב הקניית הרגלי האכילה המיוחדים והשימוש בבקבוקים הייעודיים). לעיתים תמליץ ד"ר בנקלר להרכיב סד מיוחד כבר בשבועות הראשונים לחיים של התינוק או התינוקת, אשר יסייע בעיצוב הטרום ניתוחי של השפה והאף ובכך יסייע לניתוח לתת את התוצאה האופטימלית. המשך הטיפול יכלול, בדיקת אא"ג ושמיעה, ניתוח שפה בגיל 3 חודשים, ניתוח חך בסביבות גיל 9-12 חודשים, מעקב צמוד על הדיבור וניתוחים נוספים בעתיד על פי הצורך. ניתוחי המשך יכולים, אך לא מחייבים, לכלול השתלת עצם בחניכיים בגיל 8 שנים ו/או ניתוח לסתות/אף בבגרות השלד בגיל 16-18 שנים. ד"ר בנקלר והצוות מספקים ליווי צמוד, תומך, רגיש ומקצועי גם לתינוק וגם למשפחה, החל משלב ההיריון ועד לסיום הלימודים והגיוס.

img
flower

reviews title לקוחות ממליצים

24.9.2022

מסלאתי

avatar

מיכל, הגעתי אליך במקרה, אבל לא במקרה בכלל! כל החששות שלנו, כל הפחדים הכי גדולים שהיו לנו בזמן ההריון ואחרי הלידה, כל המבטים שקיבלתי עד להחלמה מהניתוח, הכל נעלם כלא היה. אנחנו מתחילים את השנה בהודיה גדולה והכרת הטוב לה' ששלח לנו אותך. תודה ענקית על העבודה המדוייקת שאת עושה. מגיע לך הרבה יותר משנה טובה! אוהבים המון

27.4.2021

רחלה

avatar

את קודם כל בן אדם מדהים, מקצועית, עודדת אותי לאורך כל הדרך ממליצה עלייך בחום מכל הבחינות. אני שמחה שרופאה כמוך נפלה בחלקי, תודה על כל התמיכה, אני היום הכי מאושרת בעולם בזכותך!

17.11.2021

אורטל

avatar

איזה כיף שניתחת אותי ד"ר מיכל המהממת לא הייתי מחמיצה אותך בשום דרך, מקצועית, מקשיבה, סבלנית ובעיקר חייכנית. תודה על היופי שהענקת לי!

2.8.2020

ענבל

avatar

קודם כל אגיד שהתהליך היה כל כך מרגיע, למרות שאמור להיות מלחיץ, והכל בזכות היחס המדהיםםםם והמענה המהיר כל כך להודעות ולשאלות מלחיצות! ודבר שני ולא פחות חשוב זה המקצועיות והתוצאה המושלמת שקיבלתי!!! באמת באמת ממליצה מכל הלב

26.6.2022

מיכל

avatar

מיכל, רציתי להגיד שיש לך ידי קסם!! בחיים לא חשבתי שזה יראה ככה!

18.3.2021

ליטל

avatar

דוקטור מיכל בנקלר ניתחה את בני ביום שלישי שפה וחיך שסוע... קודם כל ליוותה אותנו בתהליך מהלידה עצמה עם יחס אישי, מקצועיות ואמפטיה. בן אדם כל כך טוב וחביב, באמת שאין דברים כמוה, אלופה בתחומה!!!!! ממליצה בחום להורים שיש להם ילד שפה או חיך שסועים להגיע אליה ותצאו מרוצים התוצאה מהממת, היא עשתה פלאים עם הילד שלי, תודה לך אוהבים ומעריכים אותך!!!

15.8.2022

עדה מ

avatar

מיכל היקרה תודה רבה על תוצאה מושלמת, ללא ספק את שליחה של בורא עולם ואני מודה לך מכל הלב ומאחלת לך להמשיך בדרכך הנאמנה, לשמח הורים. אוהבת ומעריכה. תודה ושוב תודה מלאך שלנו

11.3.2023

שלי א

avatar

מזל שהעולם התברך ברופאים כמוך ❤️ זאת לא עבודה ולא קריירה, זאת שליחות אלוהית! עד היום אופל מקבלת מחמאות על הניתוח הכמעט בלתי נראה. שהק""ה יברך אותך יום יום על הלב הענק שלך ועל הידיים העדינות והמקצועיות שלך ❤️❤️❤️

1.3.2024

משפחת חיון

avatar

מיכל היקרה, רצינו לומר תודה על מילה חמה, על זה שתמיד את זמינה ומעל הכל אנו מודים על ידי הזהב הנפלאות שלך שחוללו קסמים! אוהבים

28.2.2024

משפחת סגל

avatar

לד"ר מיכל בנקלר, תודה! מילה קטנה עם משמעות גדולה

step by step title תהליך הטיפול

פגישת יעוץ

פגישה לתיאום ציפיות, בחירת סוג הניתוח והרכבו (כולל NAM או לא), וכמובן הדרכת ההורים.

הכנה לניתוח

שקלול כל המידע הרלוונטי ותכנון מדויק של ההליך הכירורגי המועיל ביותר. יש לבצע בדיקות רפואיות, הדרכת ההורים על האכלה מיוחדת, ועריכת התייעצות צוות מומחים.

ניתוח

ד”ר מיכל בנקלר מבצעת את כל הניתוחים בעצמה. לרוב משך הניתוח הוא שעתיים עד שלוש.

סיום תקופת ההחלמה

תחילת הרגשת התוצאות מיד לאחר הניתוח. יש להקפיד על כלכלה רכה ופושרת למשך שבועיים, ובניגוד למקובל - אין צורך בסדים לקשירת הידיים.

ניתוח לתיקון חך ושפה שסועים שאלות שהרבה לקוחות שואלים אותי על

  • שפה שסועה יכולה לפגוע ביכולת התינוק לאכול באופן תקין. גם במקרים שהשסע בשפה לא פוגם בתפקוד התינוק, אפשר ומומלץ לתקן את הבעיה האסתטית. חך שסוע עלול להוביל להפרעות בדיבור, לקשיים באכילה, לפגיעה בצמיחת השיניים ואפילו לדלקות חוזרות ונשנות באוזניים וכתוצאה מכך ירידה בשמיעה. לגבי האכילה, הקושי העיקרי נובע מכך שהשסעים לא מאפשרים לתינוק או לתינוקת ליצור את הוואקום הנדרש לטובת פעולת יניקה. כתוצאה מכך מתרחשת בליעת אוויר תוך כדי ההאכלה, הקצב איטי מאוד ובנוסף ישנה פליטת מזון (חלב אם או תמ"ל) דרך האף. חשוב להדגיש כי סבלנות ותרגול מאפשרים מציאת דרך יעילה לביצוע ההאכלה, ובפרט כשנעזרים בפתרונות ייעודיים לתינוקות עם חך ושפה שסועים (למשל בקבוק בעל פטמה ארוכה מהרגיל ופתח רחב (הברמן), או בקבוקים רכים שמזריקים את החלב אל חלל הפה (מיד ג׳ונסון). ד״ר בנקלר אף ממליצה להזמין בקבוק מיוחד הזמין לרכישה בארה״ב (ד״ר בראון), אשר מאפשר האכלה עם מיומנות מינימלית, ולכן נותן להורים הזדמנות לשחרר ולהיעזר במטפלים נוספים בהאכלת התינוקת או התינוק. תיקון השסעים עצמם מתבצע באמצעות הליך כירורגי מותאם אישית לתינוק או לתינוקת.

  • לאחר שסיימה (בהצטיינות) את לימודי הרפואה ואת ההתמחות בכירורגיה פלסטית, יצאה ד”ר בנקלר לארה”ב על-מנת לעבור את התמחות העל באוניברסיטת UTSW בטקסס. תכוניות ההתמחות של אוניברסיטה זו מדורגות מהטובות ביותר בארה”ב, וזו בקרניופיישל ופלסטיקה של ילדים הקנתה לד”ר בנקלר ידע מקיף ומעמיק מאוד. על בסיס איתן זה מתווסף הניסיון הרב שצברה כרופאה בכירה במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים קפלן. ד”ר בנקלר ביצעה בהצלחה אלפי ניתוחים לתיקון החך והשפה. ההיכרות המצוינת עם המבנים האנטומיים בחך ובשפה, הן תיאורטית והן מעשית, מבטיחה תכנון מדויק של ההליך הכירורגי אצל כל תינוק ותינוקת. גם במהלך יישום התוכנית, כלומר ביצוע ההליך הכירורגי עצמו, באים לידי ביטוי הוותק וההתמחות הספציפית של ד”ר בנקלר.

  • ד"ר בנקלר מבצעת ניתוחי חך ושפה שסועים במרכז הרפואי קפלן, שם היא הקימה ומובילה צוות רב מערכתי לטיפולי חך ושפה. בי"ח קפלן ידוע באווירה המשפחתית שלו ובהצבת הטיפול המיטבי בתינוק ובמשפחה במרכז. חדרי הניתוח המשוכללים והצוות המיומן מאפשרים את ביצוע ההליך הכירורגי בתנאים הטובים ביותר, ולא פחות חשוב, האשפוז מתרחש במקום נעים ונוח לתינוק ולהורים גם יחד.

faq

שפה שסועה יכולה לפגוע ביכולת התינוק לאכול באופן תקין. גם במקרים שהשסע בשפה לא פוגם בתפקוד התינוק, אפשר ומומלץ לתקן את הבעיה האסתטית. חך שסוע עלול להוביל להפרעות בדיבור, לקשיים באכילה, לפגיעה בצמיחת השיניים ואפילו לדלקות חוזרות ונשנות באוזניים וכתוצאה מכך ירידה בשמיעה. לגבי האכילה, הקושי העיקרי נובע מכך שהשסעים לא מאפשרים לתינוק או לתינוקת ליצור את הוואקום הנדרש לטובת פעולת יניקה. כתוצאה מכך מתרחשת בליעת אוויר תוך כדי ההאכלה, הקצב איטי מאוד ובנוסף ישנה פליטת מזון (חלב אם או תמ"ל) דרך האף. חשוב להדגיש כי סבלנות ותרגול מאפשרים מציאת דרך יעילה לביצוע ההאכלה, ובפרט כשנעזרים בפתרונות ייעודיים לתינוקות עם חך ושפה שסועים (למשל בקבוק בעל פטמה ארוכה מהרגיל ופתח רחב (הברמן), או בקבוקים רכים שמזריקים את החלב אל חלל הפה (מיד ג׳ונסון). ד״ר בנקלר אף ממליצה להזמין בקבוק מיוחד הזמין לרכישה בארה״ב (ד״ר בראון), אשר מאפשר האכלה עם מיומנות מינימלית, ולכן נותן להורים הזדמנות לשחרר ולהיעזר במטפלים נוספים בהאכלת התינוקת או התינוק. תיקון השסעים עצמם מתבצע באמצעות הליך כירורגי מותאם אישית לתינוק או לתינוקת.

לאחר שסיימה (בהצטיינות) את לימודי הרפואה ואת ההתמחות בכירורגיה פלסטית, יצאה ד”ר בנקלר לארה”ב על-מנת לעבור את התמחות העל באוניברסיטת UTSW בטקסס. תכוניות ההתמחות של אוניברסיטה זו מדורגות מהטובות ביותר בארה”ב, וזו בקרניופיישל ופלסטיקה של ילדים הקנתה לד”ר בנקלר ידע מקיף ומעמיק מאוד. על בסיס איתן זה מתווסף הניסיון הרב שצברה כרופאה בכירה במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים קפלן. ד”ר בנקלר ביצעה בהצלחה אלפי ניתוחים לתיקון החך והשפה. ההיכרות המצוינת עם המבנים האנטומיים בחך ובשפה, הן תיאורטית והן מעשית, מבטיחה תכנון מדויק של ההליך הכירורגי אצל כל תינוק ותינוקת. גם במהלך יישום התוכנית, כלומר ביצוע ההליך הכירורגי עצמו, באים לידי ביטוי הוותק וההתמחות הספציפית של ד”ר בנקלר.

ד"ר בנקלר מבצעת ניתוחי חך ושפה שסועים במרכז הרפואי קפלן, שם היא הקימה ומובילה צוות רב מערכתי לטיפולי חך ושפה. בי"ח קפלן ידוע באווירה המשפחתית שלו ובהצבת הטיפול המיטבי בתינוק ובמשפחה במרכז. חדרי הניתוח המשוכללים והצוות המיומן מאפשרים את ביצוע ההליך הכירורגי בתנאים הטובים ביותר, ולא פחות חשוב, האשפוז מתרחש במקום נעים ונוח לתינוק ולהורים גם יחד.

slider image
ד"ר בנקלר

תיקון חך ושפה שסועים

slider image

slider image
ד"ר בנקלר

תיקון חך ושפה שסועים

slider image
ד"ר בנקלר

תיקון חך ושפה שסועים

slider image
אחרי-לפני

לא רק לילדים!

slider image
אחרי-לפני

לא רק לילדים!

slider image
ד"ר בנקלר

תיקון חך ושפה שסועים

slider image

תיקון חך ושפה שסועים

slider image

slider image

slider image

תיקון חך ושפה שסועים

slider image
ד"ר בנקלר

תיקון חך ושפה שסועים

ניתוחים לתיקון חך ושפה שסועים

שפה שסועה ניתן לתקן בניתוח כשהתינוק מגיע לסביבות גיל 3 חודשים. הניתוח מאפשר את סגירת השסע גם כשהוא חד-צדדי וגם כשהוא דו-צדדי. ההליך הכירורגי מתבצע תחת הרדמה כללית ואורך כשעתיים. לצורך סגירת השסע נעשה שימוש ברקמות מקומיות. בנוסף תשחזר ד"ר בנקלר את טבעת השרירים סביב הפה ואת מבנה האף. לאחר הניתוח התינוק או התינוקת מתאשפזים לצורך השגחה והחלמה עד למחרת בבוקר בכדי לוודא כי התינוק מסתדר עם האכילה. ישנם גישות שונות לנושא, אך זו של ד"ר בנקלר מעודדת חזרה מהירה להאכלה/הנקה רגילה ואינה משתמשת בסדים או קשירה של ידי התינוקות.

ניתוח לסגירת חך שסוע מתבצע לרוב בין גיל 9 חודשים לגיל שנה. גם הליך כירורגי זה מבוסס על רקמות מקומיות או אזוריות לפי השסע הספציפי וכלפי גישות ניתוחיות שונות. ד"ר בנקלר שולטת ומיומנת בלפחות שש שיטות שונות, אותם הוסיפה במהלך השנים אל ארגז הכלים שלה, ומתוכם היא מתאימה את השיטה המתאימה ביותר לפי המקרה הייחודי של כל תינוק או תינוקת. הניתוח יכלול, בין היתר, שחזור של מערכת השרירים העוברת בחך וחיונית לדיבור תקין. גם בניתוח מסוג זה, תומכת ד"ר בנקלר בגישה טיפולית אשר אינה כוללת קשירת ידיים ומעבר להאכלה מידית בכוס מיוחדת אליה התכוננו ביחד בחודשים טרם הניתוח, כאשר מוצקים ניתן להמשיך להאכיל בכפית.