מדריך מקיף: ניתוח הצמדת אוזניים וניתוח שחזור אוזניים

img

ניתוח הצמדת אוזניים מאפשר להקנות לאיבר זה מראה משופר ואסתטי. בפרט, ניתן באמצעות הליך כירורגי מתאים לשנות מצב שבו האוזניים רחוקות מהגולגולת במידה ניכרת. כמו כן אפשר לשחזור אוזניים במצבים שבהם האוזן התפתחה באופן חלקי או לא התפתחה כלל, ולספק מענה למגוון רחב של מומים מולדים באוזן.

ד"ר מיכל בנקלר מומחית מובילה בתחום אשר מבצעת ניתוחים לשחזור אוזניים וניתוחים להצמדת אוזניים בשיטה ייחודית, תוך שימוש בתפרים בלבד וללא כריתת סחוסים. המיומנות הגבוהה והניסיון הרב שצברה ד"ר בנקלר בניתוח אוזניים לילדים ובמבוגרים, מובילים לתוצאות מרשימות.

מתי כדאי לבצע הצמדת אוזניים?

אוזניים בולטות מוגדרות ככאלה אשר מזדקרות בזווית של למעלה מ-35 מעלות וב-20 מ"מ או יותר. ההשפעה של תופעה זו על הדימוי העצמי עשויה להיות משמעותית, ובפרט בגיל צעיר, וכשזה המצב כדאי להתייעץ לגבי האפשרות לבצע ניתוח להצמדת אוזניים. הייעוץ של ד"ר מיכל בנקלר מבוסס על יושרה מוחלטת, ועל כן ההמלצה לעבור את הניתוח תינתן רק כשיש בכך צורך אמיתי.

הטכניקה הייחודית של ד"ר מיכל בנקלר להצמדת אוזניים – ללא כריתה

ישנם שלושה גורמים אפשריים להיווצרות אוזניים בולטות: היעדר כפל אנטיהליקס, כוסית/קונכיה עמוקה או בלט של התנוך. הסיבה הנפוצה ביותר היא הראשונה, ובמקרים אלה מספקת ד"ר בנקלר פתרון ייחודי – יצירת הכפל החסר באמצעות תפרים בלבד. התפרים משמשים גם להצמדת האוזן אל המיקום הרצוי ובדרך זו קטנה הזווית בינה לבין הקרקפת.

במידת הצורך מטפלת ד"ר בנקלר בכוסית, וגם בניתוחים אלה באה לידי ביטוי הטכניקה הייחודית שלה: ההליך הכירורגי לא כולל כריתה של סחוסים אלא תפרים בלבד, ועל כן אין סכנה להיווצרות עיוות במראה האוזן והתוצאה היא מראה רציף ואסתטי מאוד. אם נדרשת הצמדה של התנוך, הניתוח יכלול גם תפרים ייעודיים למטרה זו.

בכל מקרה ניתוח להצמדת אוזניים אצל ד"ר בנקלר מתבצע באמצעות חתך נסתר, מאחורי האפרכסת. דרך החתך ניתן לעצב את הסחוסים מחדש, ליצור קיפולים מדויקים (בעזרת תפרים פנימיים) ולהבטיח זווית צרה יותר בין האוזן לבין הקרקפת.

מאיזה גיל ניתן לעבור ניתוח לתיקון אוזניים?

הסיבות לבלט באוזן הן גנטיות, כך שהתופעה מלווה את הילד או הילדה כבר מהלידה. המועד המומלץ לניתוח הצמדת אוזניים הוא חופשת הקיץ שלפני העלייה לכיתה א'. סיבה אחת לכך היא שהאוזניים מגיעות לגודלן הכמעט סופי בסביבות גיל 6. בהתאם, לא יהיה נכון לבצע ניתוח קודם לכן, ולמעשה ניתוח מוקדם מדי עלול לפגוע בתוצאה האסתטית.

מצד שני אין טעם לדחות את התיקון אם הילד וההורים מעוניינים בכך. הסיבה השנייה היא שבבית הספר האינטראקציות החברתיות הופכות למשמעותיות יותר, וישנם מקרים שבהם אוזניים בעלות מראה שונה מושכות תשומת לב שלילית.

החלמה אחרי הצמדת אוזניים בניתוח

בדרך כלל לא נזקקים לאשפוז אחרי ניתוח להצמדת האוזניים, והמנותחים ישוחררו לביתם כשעתיים לאחר סיום הניתוח. תופעת הלוואי הנפוצה ביותר היא אי נוחות באזור האוזניים, ובמידת הצורך ניתן להשתמש בתרופות כגון אקמול או אופטלגין.

תקופת ההחלמה אורכת כשבוע, ובמהלכה – ולמעשה גם לאחר מכן – חשוב מאוד להתנהל בזהירות ולא לפגוע באוזניים. אפשר להיעזר בסרט טניס על-מנת לשמור על האוזניים שלא יפגעו בהיסח הדעת (תחילה גם ביום וגם בלילה ולאחר מכן רק בלילות). דגש נוסף הוא הימנעות מפעילות פיזית אינטנסיבית במשך כ-6 שבועות. התוצאות הסופיות מתקבלות אחרי כשנה, ונשמרות לאורך כל החיים.

תיקון מומים מולדים באוזן

תחום מומחיות נוסף של ד"ר מיכל בנקלר הוא מתן מענה מדויק למספר סוגים של מומים מולדים באוזן, ובהם:

  • אוזניים מחודדות / בולטות – Prominent ear lop ear Stahl's ear
  • אוזן מקופלת – Cup / constricted ear – בגלל עיוות כגון טבעת הליקס מכווצת, הדוקה או מקופלת.
  • אוזן מכוסה – Cryptotia – מצב שבו עור הקרקפת מכסה את החלק העליון של האפרכסת.
  • Lidding
  • Rim Kinks

Rim kinks ניתן לעשות מיד אחרי הלידה, עד גיל שבועיים. הפתרון כולל סד אשר מותאם במיוחד עבור התינוק או התינוקת למשך שבועיים, ומוחלף לשבועיים נוספים – כל זאת בזכות האסטרוגן של האם אשר מסתובב בדם התינוק ומאפשר לסחוס להיות רך ובעל יכולת עיצוב. אופציה נוספת היא לבצע ניתוח אחרי גיל 6. הליך כירורגי זה מתבסס על עיצוב הסחוס מחדש.

באילו מקרים נדרש ניתוח לשחזור אוזניים?

ניתוח שחזור אוזניים מומלץ כשצורת האוזן שונה במידה מהותית מהצורה המקובלת, וכשכתוצאה מכך נגרם לאדם סבל. בחלק מהמקרים הגורם למצוקה הוא פגם מולד – שהוביל לכך שהאוזן תתפתח באופן חלקי בלבד (ישנם גם מקרים נדירים שבהם האוזן כלל לא קיימת). במקרים אחרים הגורם הוא תאונה, טראומה או ששינתה את מבנה האוזן במידה ניכרת.

ישנן מספר טכניקות ניתוחיות לשחזור אוזן, והמפתח הוא התאמה מדויקת למאפיינים הספציפיים של כל מטופל או מטופלת. האופציות הן פרוטזה, סחוס עצמי ומדפור (Medpor). שחזור אוזניים באמצעות סחוס עצמי מתבצע ב-2 עד 4 ניתוחים, החל מגיל 8 או 9, ומבוסס על כריתת 3 צלעות. מדפור הוא מבנה תלת ממדי עם חורים אשר מיוצר מחומר דמוי פלסטיק. המדפור מותאם במדויק למטופל/ת והוא מאפשר לשחזר את האפרכסת בשלב אחד ומבלי לכרות צלעות. ניתוח שחזור בעזרת מדפור כולל עיטוף של השתל ברקמה שמעל לשריר הרקה, ועם הזמן המדפור הופך לחלק מהרקמה החיה. שיטה זו – שפיתח רופא אמריקאי בשם ג'ון רייניש – חוללה מהפכה של ממש בתחום שחזורי האוזניים אצל ילדים בזכות יתרונותיה: האפשרות לשחזר את האוזן בניתוח יחיד, הפחתת רמת הכאב, היעדר הצורך באשפוז, קיצור זמן ההחלמה והתוצאות הטובות מאוד.

ד"ר מיכל בנקלר מקפידה על מתן הסברים מפורטים וברורים לפני הניתוח, כך שכל מטופל ומטופלת יודעים בדיוק מה מצפה להם. הליווי הצמוד נמשך גם לאחר ההליך הכירורגי.

חדרי ניתוח מתקדמים ותשומת לב לכל פרט ופרט

הניתוחים הפלסטיים שמבצעת ד"ר מיכל בנקלר, ובכללם כמובן ניתוח הצמדת / שחזור / תיקון אוזניים, נערכים ב"מדיקה" – אחד המרכזים הרפואיים המתקדמים ביותר בארץ, הן מבחינת אבזור חדרי הניתוח והן מבחינת הסטנדרטים של האשפוז במקום. התנאים המצוינים תורמים לשקט הנפשי של כל מטופל ומטופלת, וגם לתשומת הלב המלאה של ד"ר בנקלר והצוות שלה לכל פרט ופרט יש באופן טבעי חלק בכך. תוצאות ניתוחים לשינוי מראה האוזניים נשמרות כאמור לכל החיים, ומובילות לשיפור גם בדימוי העצמי ובאיכות החיים.

אולי יעניין אותך גם

הקודם   הבא

הוצאת שתלי סיליקון

השימוש בשתלי סיליקון לצורך הגדלת חזה החל כבר ב-1962. מאז הם עברו כמובן שינויים כאלו ואחרים, וכיום נשים רבות נעזרות בהם כדי להעניק לעצמן את החזה שתמיד חלמו עליו. ככל שהשימוש בשתלים התרחב, התרבו גם...

להמשך קריאה

רופאים מומלצים לניתוח הקטנת חזה

הקטנת חזה היא ניתוח פלסטי שמספק תועלת רבה, גם במישור הבריאותי וגם בהיבט האסתטי. נשים רבות, בטווח גילאים רחב למדי, מתעניינות בו, וגם היצע האפשרויות רחב למדי. אם גם את מתלבטת היכן לעבור הקטנת חזה...

להמשך קריאה
דוקטור מיכל בנקלר רופאים מומלצים הקטנת חזה