מומים מולדים בתינוקות

img

מום מולד הוא פגיעה מבנית המתפתחת תוך כדי התפתחות העובר ברחם, באחד או יותר מאיברי גופו. מומים מולדים בתינוקות לרוב ניכרים כבר במועד הלידה, אך במקרים מסוימים הם עשויים לבוא לידי ביטוי חודשים ואף שנים לאחר מכן. הם מתפתחים במהלך ההיריון, בשל גורם גנטי (תורשתי) או סביבתי. במאמר זה תמצאו מידע על מומים מולדים ובפרט על חך שסוע ושפה שסועה, וכיצד ניתן לטפל בהם.

כיצד נוצרים מומים מולדים בתינוקות?

פגיעה מבנית יכולה להתפתח כתוצאה מגורמים שונים, לרבות התפתחות לקויה או חלקית של איבר, שהשפיע על התפתחות העובר. מומים כמו חך שסוע ושפה שסועה, נוצרים בשל סגירה לא מלאה של צדי השפה והחך, ופגם בתהליך האיחוי. ישנם מומים שניתן לאתר אותם בבדיקת אולטרסאונד, ואילו אחרים הם קשים יותר לזיהוי, ומתגלים לפיכך רק במועד הלידה. כאשר ישנו חך שסוע בלבד (ללא שפה שסועה), המום יהיה קשה יותר לאבחון באולטרסאונד, מאחר שעצמות הפנים מסתירות את החך.

מומים מולדים בתינוקות יכולים להופיע במערכות ובאיברים שונים בגוף, לרבות מערכת העצבים, מערכת הנשימה, מערכת השרירים והשלד, שפה וחך, אוזניים ועוד. למומים מולדים יכולות להיות השלכות שונות, לרבות קוסמטיות, תפקודיות ורפואיות.

מומים מולדים בתינוקות

שפה שסועה וחך שסוע

אחד מכל כ-700 תינוקות בישראל נולד עם חך שסוע ו/או שפה שסועה. מומים אלה יכולים להשפיע רבות על חייהם של תינוקות וילדים. במקרה של חך שסוע, המום עשוי להוביל להפרעות דיבור, אכילה וליקויי סגר בלסתות. כמו כן, מקרים מסוימים של שפה שסועה וחך שסוע עלולים גם לפגוע בבקיעת השיניים באזור השסע. חשוב לדעת כי ניתן לתקן חך ושפה שסועים באמצעות ניתוח, המספק מענה תפקודי ואסתטי יעיל. חשוב לעבור את הניתוח רק אצל מומחה בתחום, לצורך קבלת תוצאות מיטביות שישפרו את איכות החיים של תינוקכם.

ד״ר מיכל בנקלר היא מנהלת שירות פלסטיקה של ילדים וצוות חך-שפה בבית החולים קפלן. בעלת התמחות בכירורגיה פלסטית והתמחות-על בפלסטיקה של ילדים ותינוקות מאוניברסיטת UTSW בטקסס – מהמובילות בארה״ב בתחום זה. ד״ר בנקלר וצוותה מנוסים בניתוחי חך ושפה שסועים, תוך מתן ליווי צמוד ואמפתי הן למשפחה והן לתינוק.

לפרטים נוספים וקביעת פגישת ייעוץ אצל ד״ר בנקלר – אתם מוזמנים להתקשר למספר הטלפון בראש העמוד ונשמח לסייע לכם.

הקודם   הבא

ניתוח הקטנת תנוך האוזן: מה כדאי לדעת על ניתוח לתיקון התנוך?

הקטנת תנוך האוזן הוא ניתוח אסתטי, המאפשר לשפר את מראה התנוכים שנפגע...

להמשך קריאה
ניתוח הקטנת תנוך ד"ר בנקלר

חזה לא סימטרי: הפתרון הניתוחי

אסימטריה בחזה מאופיינת בשד אשר גודלו או צורתו שונים מהשד השני. למרבית...

להמשך קריאה
חזה לא סימטרי